25-8-2008

Studie naar afbake­ning zakelij­ke telecom­markt beschik­baar

In opdracht van de Onafhan­ke­lij­ke Post en Telecom Autori­teit (OPTA) voerde Dialogic een onderzoek uit naar de zakelij­ke eindge­brui­kers­mark­ten voor telefo­nie, internet en huurlij­nen. In samenwer­king met Heliview werden enkele honder­den Nederland­se bedrij­ven geënquê­teerd, zowel telefon­sich als via een web-enquête.

OPTA wilde verschil­len­de vragen beantwoord zien:

  • in welke mate worden verschil­len­de produc­ten gebruikt (bijv. analoge telefo­nie vs. ISDN vs. VoIP) en bij welke aanbie­ders worden ze afgeno­men?
  • is er sprake van substi­tu­tie tussen de verschil­len­de produc­ten en tussen de verschil­len­de aanbie­ders? Daarbij werd o.a. gebruikt gemaakt van een zogenaam­de SNIPP-test.
  • kunnen zakelij­ke afnemers invloed uitoefe­nen op de condities waarte­gen produc­ten worden afgeno­men, m.a.w. is er sprake van buying power?

 

Het Dialogic rapport is te downlo­a­den van de website van OPTA. Het ligt o.a. ten grondslag aan OPTA’s recente marktana­ly­se huurlij­nen.