9-12-2010

Digita­li­se­ring Nederland­se biosco­pen

Binnen twee jaar wordt een groot deel van de Nederland­se biosco­pen gedigi­ta­li­seerd. Het gaat in totaal om 571 zalen. Deze digita­le ambitie leefde al een tijd binnen de sector, maar nu het ministe­rie van OCW heeft besloten financi­eel bij te dragen, zal digita­li­se­ring op korte termijn van start gaan. De organi­sa­tie Cinema­Di­gi­taal.nl is zal de digita­li­se­ring vorm gaan geven.

 

Dialogic heeft het business plan van Cinema­Di­gi­taal.nl gemaakt. Ook heeft zij meegeschre­ven aan de subsidie­aan­vraag die vorige week geresul­teerd heeft in de bijdra­ge van de overheid aan het project.

 

Veel films werden al digitaal geprodu­ceerd, maar de vertoning in de Nederland­se biosco­pen was vaak nog analoog. Films worden overge­zet op een klassie­ke 35mm-tape alvorens ze richting biosco­pen gedistri­bu­eerd worden. Dat is eigenlijk zonde: 35mm-tapes zijn veel duurder dan digita­le dragers en het beschik­ba­re aanbod van 35mm-content is beperkt tot recente films. Door te digita­li­se­ren kan dus geld bespaard worden én ontstaat de mogelijk­heid het aanbod te verbre­den. Zo kan men bijvoor­beeld opera- en theater­re­gi­stra­ties, klassie­ke films en live sport evenemen­ten in de bioscoop bekijken.

 

Tot voor kort was het voor biosco­pen echter lastig om te digita­li­se­ren. Voor de vertoning van digita­le films is namelijk een digita­le projec­tor nodig en die is voor veel biosco­pen te duur in de aanschaf. Bovendien slaan de kosten­be­spa­rin­gen van digita­li­se­ring vooral bij de distri­bu­teurs van films neer en dus niet bij de biosco­pen. Om dit klassie­ke voorbeeld van ketenfa­len te overko­men, wordt in het business plan het VPF-model (Virtual Print Fee) toegepast. Kern van dat model is dat de filmdis­tri­bu­teur de bioscoop een vergoe­ding betaalt voor iedere film die niet meer op 35mm-tape hoeft te worden aangele­verd. De bioscoop gebruikt die vergoe­ding om zijn digita­le projec­tor af te betalen. Uniek aan het Nederland­se plan is dat niet alleen de grote biosco­pen mee doen, maar ook de kleine filmhui­zen. Dat wordt mogelijk gemaakt door de bijdra­ge aan de overheid, maar ook door een stukje solida­ri­teit binnen de sector.  

Voor meer informa­tie over Dialogic’s bijdra­ge aan dit project, kunt u contact opnemen met Reg Brennen­raedts of Stein Smeets.