21-11-2018

Centraal ticketing­sys­teem Vlaande­ren

In opdracht van Cultuur­con­nect heeft Dialogic, in samenwer­king met Dr. Andra Leurdijk van FORALL­M­E­DIA, een haalbaar­heids­stu­die uitgevoerd voor een gecentra­li­seerd ticketing­sys­teem voor cultuur- en gemeen­schaps­cen­tra in Vlaande­ren.

Het onderzoek bestond uit een deskstu­die en interviews om bestaan­de systemen en samenwer­kings­ver­ban­den in binnen- en buiten­land in kaart te brengen. Vervol­gens is gekeken naar proces­sen, functi­o­na­li­tei­ten, kosten, gebruik­ste­vre­den­heid en ook naar motieven en drempels tot samenwer­king.

De belang­rijk­ste inzich­ten uit het onderzoek:

  • 41% van de ondervraag­de centra deelt het ticketing­sys­teem met een gemeen­te­lij­ke dienst.
  • Minstens 70% van de centra wenst wel een koppeling van het ticketing­sys­teem met andere (externe) systemen, maar dat wordt op dit moment nog maar weinig toegepast. In die gevallen is het ticketing­sys­teem gekoppeld met een boekhoud­sys­teem (25%), de UiTPAS (17%) of een plannings­sys­teem (13%).
  • 60% van de ondervraag­de centra verkoopt al tickets voor andere centra.
  • 80% van de ondervraag­de centra is van plan ook in de toekomst tickets te verkopen voor andere centra.
Op basis van deze inzich­ten hebben we vier scenari­o’s van toekom­sti­ge implemen­ta­ties ontwik­keld waar Cultuur­con­nect zich nu over buigt.

Lees meer over het onderzoek op de website van Cultuur­con­nect.