Begrijpelijke overheidswebsites

De gebruiksvriendelijkheid van overheidswebsites laat op dit moment nog sterk te wensen over. De kwaliteit loopt in ieder geval duidelijk achter op die van commerciële websites - terwijl deze dienen als referentie voor de gebruikers annex burgers. Door vuistregels te hanteren bij het (her)ontwerpen van overheidswebsites, kan er een aanzienlijke verbetering in gebruiksvriendelijkheid optreden. Door de kwaliteit van het aanbod van overheidswebsites te verbeteren, kan uiteindelijk de kloof tussen het potentiële en feitelijke gebruik van overheidswebsites worden gedicht.

Analoog aan het programma ‘Begrijpelijke Formulieren’ is het uitgangspunt van dit Dialogic-project om praktische vuistregels te ontwikkelen voor het ontwerpen van gebruiksvriendelijke websites. De vuistregels richten zich zowel op de inhoud (welke elementen dragen bij aan gebruiksvriendelijkheid?) als op het proces (langs welke stappen kan een verbetering van gebruiksvriendelijkheid worden bereikt?).

  • Publicatienummer
    2008.073-0914
  • Publicatiedatum
    10 november 2008
  •  
  • Projectnummer
    2008.073
  • Opdrachtgever(s)
    Ministerie van Binnenlandse Zaken
meer weten over dit onderwerp? Neem contact op met Robbin te Velde
Principal consultant