15-12-2016

Cell broadcast

In de afgelo­pen jaren is de interes­se voor het gebruik van mobiele telefoons voor burger­alar­me­ring toegeno­men. Daarbij wordt de zogenaam­de cell broadcast dienst gebruikt, als onderdeel van GSM. In Nederland zijn in 2006 en 2007 grote proeven opgezet om onder meer burger­ac­cep­ta­tie en werking van deze vorm van berich­ten te onderzoe­ken. Nederland loopt daarbij voorop.

Burger­alar­me­ring door middel van cell broadcast biedt diverse voorde­len boven andere vormen van alarme­ring zoals het sirenestel­sel. Via cell broadcast kan meer informa­tie worden gecommu­ni­ceerd. Op deze manier kunnen ook adviezen worden meegege­ven (bijvoor­beeld: 'Er is in uw omgeving een asbest­wolk gemeld. Ga naar binnen en sluit zorgvul­dig alle ramen en deuren'). Ook kunnen berich­ten geogra­fisch specifie­ker worden verspreid. Op termijn zou burger­alar­me­ring via cell broadcast, bij voldoen­de accepta­tie door gebrui­kers, het huidige sirenenet­werk zelfs kunnen vervan­gen.

De beslis­sing om burger­alar­me­ring via cell broadcast in Nederland breed in te voeren moet nog worden genomen. Dit besluit hangt onder meer af van de resulta­ten van de laatste onderzoe­ken. Inmiddels worden wel voorbe­rei­din­gen getrof­fen voor eventu­e­le invoering. Onderdeel daarvan is het voorbe­rei­den van overeen­kom­sten die in dat geval met aanbie­ders van telefo­nie (GSM en UMTS) moeten worden aangegaan. Daarnaast wordt ook een technisch bestek voorbe­reid voor de zogenaam­de cell broadcast broker functie: de partij die zorgt voor de realisa­tie en het beheer van het platform dat de diverse burger­alar­me­rings­be­rich­ten verwerkt en op juiste wijze bij de diverse betrok­ken mobiele diensten­aan­bie­ders aflevert.

Besloten is om marktpar­tij­en - waar mogelijk en zinvol - actief bij dit proces te betrek­ken. Enerzijds biedt deze betrok­ken­heid de marktpar­tij­en de gelegen­heid aan te geven welke mogelijk­he­den er zijn om een bestek zo goed mogelijk te laten aanslui­ten op ontwik­kel­de visies en beschik­ba­re kennis. Anderzijds kan de overheid op deze manier een bestek opstel­len dat voor alle partij­en als werkbaar wordt gezien en niet tot onnodig hoge kosten leidt.

Het Ministe­rie van Binnen­land­se Zaken, dat de regie heeft over dit project, heeft Dialogic (in samenwer­king met onderzoeks­bu­reau Conict) gevraagd ondersteu­ning te bieden bij het opstel­len van een technisch bestek. Dit bestek moet de basis vormen voor de offerte­aan­vra­gen aan deze aanbie­ders van telefo­nie. Het omvat de functi­o­ne­le specifi­ca­ties waaraan het door de overheid gevraag­de systeem (of delen daarvan) moet voldoen. Op basis van bestaan­de documen­ta­tie, gesprek­ken met betrok­ken operators, brokers en experts in binnen- en buiten­land worden in een aantal ronden deze functi­o­ne­le specifi­ca­ties vastge­steld.