18-5-2022

Digita­le strate­gie voor de Metropool­re­gio Rotter­dam Den Haag

De Metropool­re­gio Rotter­dam Den Haag (hierna: MRDH) werkt samen met haar gemeen­ten aan zes actielij­nen op het thema Digita­le Economie. Eén daarvan is de actielijn Digita­le Strate­gie. Binnen deze actielijn wil de MRDH borgen dat gemeen­ten een digita­le strate­gie ontwik­ke­len die goed afgestemd is met de regio. De doelen en ambities van deze strate­gie zouden ideali­ter goed aanslui­ten bij de doelen en ambities van (andere gemeen­ten in) de metropool­re­gio en de Provin­cie Zuid-Holland.

De MRDH heeft Dialogic gevraagd om een Handrei­king Digita­le Strate­gie op te stellen die gemeen­ten een handvat biedt voor het opstel­len van een eigen digita­le agenda, die zowel bij de gemeen­te zelf past als zo veel mogelijk aansluit bij de digita­le ontwik­ke­lin­gen in de regio, waarbij de gemeen­ten bovendien van elkaars aanpak kunnen leren.

Gemeen­ten hebben behoef­te aan handelings­per­spec­tie­ven om effectief digita­li­se­rings­be­leid en Smart City-beleid te kunnen inrich­ten voor doelge­richt, effici­ënt en veilig (her)gebruik van data ten behoeve van tal van maatschap­pe­lij­ke opgaven. Feitelijk gaat het om de vraag hoe gemeen­ten meer regie en proactief beleid kunnen voeren op de inzet van digita­li­se­ring en data in samenhang met de bovenlig­gen­de maatschap­pe­lij­ke opgaven waar de gemeen­ten en regio voor staan. Integra­li­teit is daarbij een belang­rijk uitgangs­prin­ci­pe. Het digita­li­se­rings­vraag­stuk staat niet alleen op gemeen­te­lijk of regionaal, maar ook nationaal en interna­ti­o­naal niveau steeds meer op de agenda.

Kort samenge­vat is deze handrei­king bedoeld om voorbeel­den, bouwste­nen en handelings­per­spec­tie­ven aan te reiken om de digita­le kracht van gemeen­ten en de regio (MRDH) te vergro­ten. Onderstaan­de value chain geeft hiervan een goede illustra­tie:

Naast een uitwer­king van deze value chain, hebben we voor de regio een (visueel) overzicht gemaakt van de belang­rijk­ste digita­li­se­rings­pro­jec­ten (projec­ten­kaart), evenals de samenwer­kings­kan­sen die wij zien op basis van de huidige inzet van de gemeen­ten (samenwer­kings­kaart).

Benieuwd of onze inzich­ten jouw gemeen­te ook verder kunnen helpen bij het opstel­len van jullie eigen digita­le strate­gie? Bekijk dan hier onze rappor­ta­ge of neem contact op met Sven Maltha of Menno Driesse.