6-3-2017

Digita­le vaardig­he­den op de arbeids­markt

Onze hedendaag­se maatschap­pij kent een toenemen­de mate van digita­li­se­ring: ICT is een integraal onderdeel geworden van ons leven. Het is aanwezig in de supermarkt, in de parkeer­ga­ra­ge, in concert­ge­bou­wen; je vindt het terug in je broekzak of om je pols. De digita­li­se­ring beïnvloedt ons op persoon­lijk, sociaal-, maatschap­pe­lijk- en economisch vlak.

Deze digita­li­se­ring transfor­meert ook de arbeids­markt. Werkge­vers vragen om nieuwe kennis en vaardig­he­den. Bestaan­de beroepen ondergaan een digita­le transfor­ma­tie en nieuwe beroepen ontstaan. Dialogic onderzocht knelpun­ten en verster­kings­mo­ge­lijk­he­den van digita­le vaardig­he­den in de sectoren zorg, energie en veilig­heid.

Het onderzoek heeft geresul­teerd in een achttal knelpun­ten met betrek­king tot digita­le vaardig­he­den, zowel op strate­gisch als op operati­o­neel vlak. Om deze knelpun­ten vervol­gens aan te pakken zijn elf oplossings­rich­tin­gen opgesteld, waaron­der het incorpo­re­ren van digita­le vaardig­he­den in het HR-beleid, de borging van diversi­teit in teams en het inbren­gen van digita­le vaardig­he­den in het (hoger) manage­ment.

Dialogic voerde het onderzoek in 2016 uit in opdracht van ECP.