10-5-2022

Digita­le Visie Platform WO2

Platform WO2 is een netwerk­or­ga­ni­sa­tie waarin het NIOD Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genoci­de­stu­dies, Netwerk Oorlogs­bron­nen, de Stichting Musea en Herinne­rings­cen­tra 40-45, de Oorlogs­gra­ven­stich­ting, de Stichting Libera­ti­on Route Europe en het Nationaal Comité 4 en 5 mei samenwer­ken. Platform WO2 wil (middels tweede­we­reld­oor­log.nl) de herinne­ring aan de Tweede Wereld­oor­log levend houden voor toekom­sti­ge genera­ties. Dit doet zij door middel van het delen van kennis, het bijdra­gen aan educatie en educatief materi­aal, en het herden­ken en vieren.

Het Platform WO2 heeft, met ondersteu­ning van het ministe­rie van Volksge­zond­heid, Welzijn en Sport (VWS), Dialogic innova­tie & interac­tie gevraagd om hen te ondersteu­nen in de totstand­ko­ming van haar digita­le visie. Aan de hand van deskstu­die, interviews, inspira­tie­ses­sies van het DEN, directeu­ren-overleg­gen en een bestuur­lijk beraad hebben wij een foto gemaakt van de huidige staat van digita­li­se­ring en samenwer­king. Op basis van deze inzich­ten hebben wij een digita­le visie en strate­gie voor de komende jaren uitgewerkt, inclusief een vijftal pilotcon­cep­ten waarmee de leden op korte termijn al aan de slag kunnen gaan.

Een kleine greep uit de inzich­ten:

  • Hét gezamen­lij­ke doel voor het platform en haar leden is het levend houden van de herinne­ring aan de Tweede Wereld­oor­log, ook voor toekom­sti­ge genera­ties en nieuwe doelgroe­pen. De voornaams­te uitdaging (en koppeling met digita­li­se­ring) zit in het zoeken van de aanslui­ting met de verschil­len­de doelgroe­pen: Wie zijn ze? Wat zijn hun behoef­ten? Wat heeft men aan die groepen te bieden? Waar en hoe zijn ze het beste te bereiken?
  • Om actueel te kunnen blijven en een herinne­ring levend te houden, is het tegenwoor­dig onvoldoen­de om slechts een digitaal laagje toe te voegen aan de bestaan­de praktij­ken. Het opzetten van een eenmali­ge social media campag­ne of hernieu­wing van de website is niet genoeg. Organi­sa­ties moeten een digita­le transfor­ma­tie doorstaan, oftewel een fundamen­te­le verande­ring in klantin­ter­ac­tie en klantbe­le­ving, waarde­pro­po­si­ties en business­mo­del­len, operati­o­ne­le proces­sen en sturen met/​van informa­tie door de impact van digita­li­se­ring op organi­sa­ties en de maatschap­pij.
  • Door de hele keten (van vraag tot aanbod) te analyse­ren en te bepalen wat digita­li­se­ring kan bijdra­gen, kan de sector ervoor zorgen dat ze actueel is én blijft. Een geslaag­de TikTok-campag­ne kan vandaag de dag een voltref­fer zijn, maar op welk platform zijn de jongeren over vijf jaar te bereiken? Dat kunnen we nu niet voorspel­len. Wél kunnen we de randvoor­waar­den creëren die de leden in staat stellen om mee te bewegen met de behoef­ten van de doelgroe­pen.
Benieuwd naar de inzich­ten en adviezen die wij aan het Platform hebben opgele­verd? Neem dan contact op met Menno Driesse. Hij zal u verbin­den met de secreta­ris van het Platform, zodat zij uit eerste hand een uitgebrei­de toelich­ting kunnen geven.