15-12-2016

Duurzaam Bèta, pilot UP1

Het Platform Bèta Techniek (PBT) wil met het Univer­sum Program­ma (UP) een bijdra­ge leveren aan de belang­rij­ke ontwik­ke­lin­gen in het kader van de Nederland­se kennis­maat­schap­pij. Het UP moet er voor zorgen dat meer vo-scholie­ren dan nu kiezen voor bèta en techni­sche studies in het hoger onderwijs. Er zijn inmiddels vier tranches van in totaal 120 UPscho­len.

De eerste tranche UP - scholen begon in 2005 en 2008 is hun laatste jaar. Uit de UP-audit van 2007 kwam naar voren dat de duurza­me veranke­ring richting een goed georga­ni­seer­de bètaschool nog niet is gereali­seerd. Op uitvoe­rend niveau lopen de zaken volgens de audit goed, het Univer­sum program­ma is echter op veel scholen nog onvoldoen­de organi­sa­to­risch ingebed : heel wat UP-scholen hebben moeite met een structu­re­le verande­ring richting goed georga­ni­seer­de bètaschool waarin de bètaver­nieu­wing duurzaam is verankerd.

Het project Duurzaam Bèta wil na afloop van drie jaar UP structu­reel bij blijven dragen aan de UP-doelen en biedt scholen aanvul­len­de ondersteu­ning waar nodig en zinvol . Dialogic ontwik­kelt hiervoor een zelfdia­gno­se - instru­ment waarmee scholen zelf in staat worden gesteld om te bepalen wat hun huidige positie is, welke vorderin­gen ze hebben gemaakt en over welke verbeter­op­ties ze beschik­ken op het gebied van profes­si­o­na­li­se­ring van de school­or­ga­ni­sa­tie, om zich zo verder te ontwik­ke­len richting een zichzelf succes­vol vernieu­wen­de bètaschool. Daarbij wordt een kring van deskun­di­gen gevormd die op de betref­fend verbeter­do­mei­nen inzetbaar zijn.