De eerste tranche UP - scholen begon in 2005 en 2008 is hun laatste jaar. Uit de UP-audit van 2007 kwam naar voren dat de duurzame verankering richting een goed georganiseerde bètaschool nog niet is gerealiseerd. Op uitvoerend niveau lopen de zaken volgens de audit goed, het Universum programma is echter op veel scholen nog onvoldoende organisatorisch ingebed : heel wat UP-scholen hebben moeite met een structurele verandering richting goed georganiseerde bètaschool waarin de bètavernieuwing duurzaam is verankerd.
Het project Duurzaam Bèta wil na afloop van drie jaar UP structureel bij blijven dragen aan de UP-doelen en biedt scholen aanvullende ondersteuning waar nodig en zinvol . Dialogic ontwikkelt hiervoor een zelfdiagnose - instrument waarmee scholen zelf in staat worden gesteld om te bepalen wat hun huidige positie is, welke vorderingen ze hebben gemaakt en over welke verbeteropties ze beschikken op het gebied van professionalisering van de schoolorganisatie, om zich zo verder te ontwikkelen richting een zichzelf succesvol vernieuwende bètaschool. Daarbij wordt een kring van deskundigen gevormd die op de betreffend verbeterdomeinen inzetbaar zijn.