15-12-2016

Eindme­ting netwerk­vor­ming PBT

In 2007 voerde Dialogic een netwerkana­ly­se voor het Univer­sum­pro­gram­ma. Deze analyse ("Makelen en schake­len") focuste zich op het Univer­sum­pro­gram­ma: alle - op dat moment 100 - Univer­sum­scho­len zijn benaderd met de vraag met welke andere vo-scholen en welke hoger onderwijs­in­stel­lin­gen zij samenwerk­ten op het domein van het bètatech­nisch onderwijs, op dat moment (voorjaar 2007) en twee jaar daarvoor (2005). In "Haute cuisine" (2009) lag de focus juist primair op de 30 hoger onderwijs­in­stel­lin­gen die deelne­men aan het Sprint­pro­gram­ma, daarnaast ook op de Jet-Net-bedrij­ven. Het resultaat van "Makelen en schake­len" en "Haute cuisine" was primair een moment­op­na­me.

In deze netwerkana­ly­se wordt zowel aan Univer­sum­scho­len als aan Sprint­in­stel­lin­gen en Jet-Net-bedrij­ven gevraagd in welke mate ze met elkaar samenwer­ken. Hierdoor ontstaat een steviger en longitu­di­naal beeld: zowel vanuit het perspec­tief van het vo, het ho en de Jet-Net-bedrij­ven als een beeld van de ontwik­ke­ling in de tijd. A priori lijkt een belang­rijk voordeel van een herhaal­de meting dat meer recht wordt gedaan aan het optreden van een incuba­tie-effect. Daar komt bij dat sinds de initië­le metingen het aantal betrok­ken instel­lin­gen en bedrij­ven in het Univer­sum­pro­gram­ma en Jet-Net flink is toegeno­men. Inmiddels nemen 183 vo-scholen deel aan het Univer­sum­pro­gram­ma en is ook het aantal Jet-Net-bedrij­ven gegroeid (tot 50).

Dialogic herhaalt voor het Platform Beta Techniek de netwerkana­ly­se, nu onder alle Univer­sum­scho­len, alle Sprint­in­stel­lin­gen en alle Jet-Net-bedrij­ven. Eveneens zal worden geïnven­ta­ri­seerd in welke mate de betrok­ken vo- en ho-instel­lin­gen samenwer­ken met basisscho­len.