15-12-2016

Financi­ë­le prikkels ter stimule­ring van het bètatech­nisch onderwijs

Het Platform Bèta Techniek heeft van de overheid de opdracht gekregen om te zorgen voor voldoen­de en kwalita­tief goed opgelei­de bèta's en techni­ci. In het Deltaplan Bèta/​techniek (2003) wordt de volgen­de doelstel­ling geformu­leerd:

"In 2010 15% meer uitstroom van studen­ten uit het bètatech­nisch hoger onderwijs (ten opzich­te van 2000) en een betere benutting van bestaand talent in bedrij­ven en onderzoeks­in­stel­lin­gen."

Als tussen­doel­stel­ling is voor 2007 geformu­leerd 15% extra instroom in het hoger bètatech­nisch onderwijs (ten opzich­te van 2000). Deze doelstel­ling is in 2008 ruimschoots gehaald. Ter realisa­tie van deze doelstel­lin­gen is een ketenbe­na­de­ring ingezet, een gecoör­di­neer­de aanpak die de (leer)loopbaan van de jongere centraal stelt, van het primair onderwijs tot aan de arbeids­markt. Het Platform hanteert een aanpak gericht op eigenaar­schap en ambitie van onderwijs­in­stel­lin­gen, en samenwer­king met het bedrijfs­le­ven.