15-12-2016

Gebrui­kers­on­der­zoek politie.nl

Sinds een aantal jaren is de Nederland­se politie aanwezig op internet. In de beginfa­se beperk­te deze aanwezig­heid zich tot het verstrek­ken van informa­tie over de politie aan burgers en andere belang­stel­len­den. De techniek vordert echter snel en dat betekent dat de politie informa­tie­voor­zie­ning op internet uitbreidt met nieuwe diensten, bijvoor­beeld een elektro­ni­sche aangif­te.

In 2001 heeft een eerste kwanti­ta­tief gebrui­kers­on­der­zoek plaats­ge­von­den op de eerste site van de politie (eveneens www.politie.nl). Dit onderzoek paste in het project Vernieu­wing en Profes­si­o­na­li­se­ring van politie.nl. Binnen dat project bestond behoef­te om de website te laten evalue­ren door bezoekers voordat de website verder ontwik­keld en vernieuwd zou worden. De eerste meting richtte zich op het identi­fi­ce­ren van het profiel van de toenma­li­ge bezoekers, met welke doelen zij de site bezoch­ten en welke verwach­tin­gen zij koester­den over de website van de politie. Aangezien de vernieuw­de website alweer enige tijd operati­o­neel is, bestaat wederom behoef­te om inzicht te krijgen in een de achter­grond en redenen en verwach­tin­gen van bezoekers van de politie­si­te.

Tegen deze achter­grond heeft Dialogic innova­tie &interac­tie opverzoek van het Nederland Politie Instituut (NPI) en het Concern Informa­tiema­na­ge­ment Politie (CIP) een gebrui­kers­on­der­zoek uitgevoerd naar de vernieuw­de website van de politie (www.politie.nl).

Het onderzoek heeft een tweele­di­ge doelstel­ling, namelijk het verkrij­gen van inzicht in:

  1. De bezoekers en hun gedrag, houding en verwach­tin­gen ten aanzien van politie.nl.
  2. De gebruiks­vrien­de­lijk­heid en effecti­vi­teit van politie.nl.