Internationalisering van innovatie binnen MKB’s

Er zijn relatief weinig MKB-bedrijven die aan R&D en innovatie doen en het aantal dat dit op internationale schaal doet is nog beperkter. En dat is jammer, want op basis van verschillende studies kunnen we vaststellen dat MKB-bedrijven die internationaal actief zijn winstgevender zijn, sneller groeien (en dus meer banen creëren) en sneller innoveren. Dialogic onderzocht de barrières voor MKB-bedrijven om internationaal te innoveren.

  • Internationaal ondernemen is risicovol en kostbaar. Zo vinden MKB-bedrijven het bijvoorbeeld moeilijk om hun intellectual property te beschermen.
  • MKB-bedrijven lopen ook aan tegen handelsrestricties en complexe administratieve procedures
  • Het vinden van goede lokale partners is ook een grote uitdaging. Samenwerken met buitenlandse partners wordt bemoeilijkt door afstand, taalbarrieres, maar ook door cultuurverschillen.

Daarnaast is gekeken naar de mate waarin het huidige Europese beleid internationaal innoveren stimuleert. Het stimuleren van internationalisering (export) en R&D en innovatie blijken vaak nog twee gescheiden werelden.

We voerden dit onderzoek uit samen met het Duitse Empirica uit in opdracht van de Europese Commissie, DG Research and Innovation

This study focuses on the combination of two subjects - innovation and internationalisation - which are deemed to be crucial for the European economy. The study has two key parts: (1) twelve case studies of innovative SMEs with insightful international activity and (2) an analysis of strengths, weaknesses, opportunities and threats (SWOT) of European policy measures and infrastructure seeking to enhance such internationalisation.

The case studies show that there are many different combinations of types of internationalising innovation, and no dominant scheme. Reaching a sufficient number of customers was found to be the principal driver for internationalisation. The case SMEs use a variety of public support measures for internationalising their innovation activities; European research projects seem to be a prominent way. All case SMEs report positive impacts of internationalisation.

A SWOT analysis shows that the main strengths of European policies for supporting international activity of SMEs is the diversity of instruments, their accessibility for all sorts of SMEs, and the clear focus of Horizon 2020 on transnational research, development and innovation cooperation and exchange as a stepping stone towards greater competitiveness on the global scene. However, a weakness is that many coordination and support policy measures that support internationalisation of SMEs focus primarily on export and trade promotion, without necessarily stimulating SMEs´ internationalisation of innovation activities.

The study identified four principal challenges when internationalising innovation: having to stay at the top end of international technological and knowledge development; establishing contacts to foreign countries; dealing with foreign cultures; and dealing with governmental policy, regulation in particular. Dedicated national and European policy measures may help in tackling these challenges.

  • Publicatienummer
    2015.046-1634
  • Publicatiedatum
    1 september 2016
  •  
  • Projectnummer
    2015.046
  • Opdrachtgever(s)
    Europese Commissie
meer weten over dit onderwerp? Neem contact op met Pim den Hertog
Senior partner / senior adviseur