1-8-2018

Inventa­ri­sa­tie kennis­huis­hou­ding Wadden­ge­bied

In opdracht van de Wadden­aca­de­mie heeft Dialogic de kennis­huis­hou­ding van het Wadden­ge­bied in kaart gebracht en de rol die de Wadden­aca­de­mie hierin speelt. Dit onderzoek betrof interviews met wetenschap­pe­lij­ke onderzoe­kers over de rol van de Wadden­aca­de­mie en een biblio­me­tri­sche analyse van publica­ties in de periode 2008 tot 2018.

Voor de biblio­me­tri­sche analyse zijn de wetenschap­pe­lij­ke databa­ses Web of Science, Science Direct en Scopus, alsook de meta-zoekma­chi­nes Microsoft Academic en Google Scholar doorzocht op litera­tuur met betrek­king tot het wadden­ge­bied. Aangezien dit onderzoek verschil­len­de discipli­nes betreft met verschil­len­de praktij­ken van publica­tie (journal, boek, grijze litera­tuur) en onderwer­pen is een deel van de resulta­ten met de hand beoordeeld op relevan­tie tot de wadden en op thema. Vervol­gens zijn de overige resulta­ten met een machine learning algorit­me geclas­si­fi­ceerd.

Hierbij werd onderscheid gemaakt tussen onderzoek dat direct betrek­king heeft op de Nederland­se, Duitse en Deense wadden, onderzoek dat relevant is voor de Wadden maar op een andere locatie is uitgevoerd, en onderzoek dat thematisch past bij de Wadden maar geen locatie heeft (bijvoor­beeld labonder­zoek of computer­si­mu­la­ties).  Wat betreft relevan­tie blijken de meeste gevonden publica­ties direct betrek­king te hebben op de wadden. Bovendien vonden we een lichte stijging van het aantal publica­ties in de periode 2008-2018.

Wat betreft de thema’s werden publica­ties geclas­si­fi­ceerd volgens de vier thema’s van de Trilate­ra­le Kennis­agen­da, te weten:

  • Thema 1: Klimaat, water sedimen­ten en ondergrond
  • Thema 2: Ecologie, biodiver­si­teit en ruimte­lij­ke proces­sen
  • Thema 3: Cultureel erfgoed, identi­teit en histori­sche inbedding
  • Thema 4: Economie, samenle­ving en duurza­me ontwik­ke­ling
Hiervoor vonden wij dat met name de kennis­huis­hou­ding wat de eerste twee thema’s betreft goed op orde is, deze zijn goed te vinden en analyse­ren met wetenschap­pe­lij­ke databa­ses. De kennis­huis­hou­ding van thema’s 3 en 4 echter wordt minder goed afgedekt door de wetenschap­pe­lij­ke databa­ses, is veelal in het Nederlands, Duits of Deens (in tegenstel­ling tot het Engels van de eerste twee thema’s) en in andere vormen dan wetenschap­pe­lij­ke journals. Dit onderzoek is zodoen­de meer versnip­perd, wat de automa­ti­sche classi­fi­ca­tie van resulta­ten bovendien verder compli­ceert.

Op basis van het biblio­me­tri­sche onderzoek en de interviews met wetenschap­pe­lij­ke onderzoe­kers hebben we een aantal conclu­sies en aanbeve­lin­gen geformu­leerd over de rol en positie van de Wadden­aca­de­mie. We stellen vast dat de Wadden­aca­de­mie een belang­rij­ke meerwaar­de heeft bij het samenbren­gen en verster­ken van wetenschap­pe­lijk Wadden­on­der­zoek. Verder zijn er voor de komende jaren ook nog een aantal aandachts­pun­ten, zoals de relatie tussen wetenschap en beleids- en beheers­vraag­stuk­ken of het opzetten van een Wadden­bi­bli­o­theek met meta-data over Wadden­pu­bli­ca­ties.

Download hier het volledi­ge rapport.