Meting Economische Dienstverlening

In 2015 is de eerste Meting Economische Dienstverlening uitgevoerd. Dialogic heeft de tweede Meting Economische Dienstverlening uitgevoerd. Dit beslaat de periode 2018 tot en met 2020. Het onderzoek had betrekking op de economische dienstverlening ten behoeve van internationaal ondernemen aangeboden door BZ, EZK, LNV, IenW, RVO, het postennetwerk in het buitenland (Nederlandse ambassades (inclusief de daar werkzame (innovatie)attach├ęs en landbouwraden), consulaten en Netherlands Business Support Offices). Het doel van dit onderzoek was het meten en kwalificeren van de waardering voor de bedrijfsondersteunende diensten die in verschillende vormen door de Rijksoverheid worden verleend. Ook is nagagaan welke aanpassingen nodig zijn voor verbetering in de dienstverlening.

Op hoofdlijnen concluderen wij dat ondernemers over het algemeen tevreden zijn met de economische dienstverlening aangeboden door de Rijksoverheid in het kader internationaal ondernemen. Zowel de typen dienstverlening als de uitvoeringsorganisaties krijgen allemaal (ruime) voldoendes. In het rapport geven wij enkele aanbevelingen.

  • Projectnummer
    2021.101
  • Opdrachtgever(s)
    Ministerie van Buitenlandse Zaken
meer weten over dit onderwerp? Neem contact op met Jessica Kats
Senior onderzoeker / adviseur