17-10-2019

Mobiele apps voor re-integra­tie gedeti­neer­den?

In opdracht van het WODC onderzocht Dialogic of apps daadwer­ke­lijk een positief effect hebben op re-integra­tie van (ex-)gedeti­neer­den. In een litera­tuur­on­der­zoek is op basis van (wetenschap­pe­lij­ke) litera­tuur onderbouwd of de inzet van een app ondersteu­nend kan werken. Daarbij keken we ook breder naar apps die werden ingezet bij popula­ties die vergelijk­baar zijn of overeen­kom­sti­ge kenmer­ken hebben met (ex-)gedeti­neer­den, zoals mensen met psychi­sche proble­men of versla­vin­gen.

Er blijkt veel onderzoek te zijn gedaan naar apps voor de behande­ling van psychi­sche stoornis­sen, depres­sies en alcohol- en drugsver­sla­ving. Doelen die worden nagestreefd in de apps hebben met name betrek­king op gedrags­ver­an­de­ring, gebruik­ma­kend van inzich­ten uit de cognitie­ve gedrags­the­ra­pie. Over de effecti­vi­teit kunnen we alleen voorzich­ti­ge conclu­sies trekken. Online behande­lin­gen zijn in ieder geval niet bewezen ineffec­tief en zijn effectie­ver dan geen behande­ling. Traditi­o­ne­le behande­lin­gen zijn overwe­gend effectie­ver dan sec online behande­lin­gen, maar online behande­lin­gen hebben als aanvul­ling op persoon­lij­ke behande­lin­gen wel een positief effect, met name door de toename van therapie­trouw en de mogelijk­heid tot monito­ring van de cliënt.

De detentie­om­ge­ving betreft echter een complexe context die van invloed kan zijn op de effecti­vi­teit van apps. Er is slechts een handje­vol onderzoe­ken gedaan naar apps in deze specifie­ke context. Het gaat dan met name over apps voor psycho­lo­gi­sche kwesties, zoals middelen­ge­bruik, psychi­sche proble­men, sociale contac­ten en antiso­ci­a­le houding. De meest voorko­men­de interven­tie­stra­te­gie – ofwel het ‘actieve ingredi­ënt’ - in (effectie­ve) apps is het werken aan coping.

Door middel van interviews met gedrags­ex­perts zijn eerdere inzich­ten over mobiele apps in de detentie­con­text uit de litera­tuur aangevuld met inzich­ten uit de praktijk. Vast staat dat we te maken hebben met een zeer lastige doelgroep, waardoor maatwerk en betrok­ken­heid van de gebrui­ker essenti­eel zijn voor het succes. Apps blijken vooral een kosten­ef­fec­tie­ve manier om begelei­ding intensie­ver en/​of langer door te zetten.