Monitor alcoholmarketing op social media

In het Nationaal Preventieakkoord – een samenhangend pakket aan maatregelen die gezamenlijk bijdragen aan het gezonder maken van Nederland – worden ambities en doelstellingen geformuleerd op het gebied van roken, overgewicht en problematisch alcoholgebruik. Voor problematisch alcoholgebruik is de marketing van alcoholhoudende dranken één van de aandachtspunten. In het bijzonder is er aandacht voor in hoeverre jongeren worden bereikt door c.q. worden blootgesteld aan vormen van alcoholmarketing. Er is speciale aandacht voor social media (zoals Facebook, YouTube en Instagram). Dit zijn veelgebruikte media voor alcoholmarketing met een groot bereik onder meer bij 18-minners.

Breuer&Intraval, Het Medialoket en Dialogic onderzochten samen de voortgang op de kennisvragen uit het Nationaal Preventieakkoord. Hierbij richtte Dialogic zich op de social media monitor. Daarvoor maakten we gebruik van diverse innovatieve methoden, zoals machine learning en avatars.

Staatssecretaris Blokhuis stuurde het rapport op 13 november 202 naar de Tweede Kamer. Lees hier de betreffende Kamerbrief.

Naar aanleiding hiervan heeft Het Medialoket een blogpost gemaakt op Mediaonderzoek.nl.

  • Publicatienummer
    2019.074
  • Publicatiedatum
    15 oktober 2020
  •  
  • Projectnummer
    2019.074
  • Opdrachtgever(s)
    Ministery van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
meer weten over dit onderwerp? Neem contact op met Jessica Kats
Senior onderzoeker / adviseur