15-12-2016

Positi­on paper: Trends in online kopen en consumen­ten­ge­drag

Het gebruik van informa­tie- en communi­ca­tie­tech­no­lo­gie is tegenwoor­dig noodza­ke­lijk voor elke detail­list - groot en klein - om tegemoet te kunnen komen aan de wensen van de veelei­sen­de consument. Dankzij de techno­lo­gie krijgt de consument meer macht: als de detail­han­del de trends niet oppakt, wordt hij links en rechts gepasseerd door de concur­ren­tie of doet de consument het zelf. Was in het verleden de gedach­te dat de consument zich moet aanslui­ten bij de onderne­ming - tegenwoor­dig is de centra­le gedach­te dat de onderne­ming moet zich aanslui­ten bij de consument.

Met de komst van internet en zeker met de mogelijk­he­den die breedband biedt, kan de consument uitgebreid online winkelen. De tijdsbe­ste­ding op het web door consumen­ten is gestaag aan het toenemen. Met name van belang is dat consumen­ten zelf kunnen bepalen welke activi­tei­ten ze wanneer kunnen onderne­men. 24 uur per dag kunnen consumen­ten bijvoor­beeld kijken in de online etalages van winkels, kleding uitzoe­ken en virtueel passen, de prijzen vergelij­ken en daarbij ook nog eens met bekenden en onbeken­den bespre­ken of het merk, de kwaliteit en de aanbie­der van het product wel goed zijn.

Hoewel de gevolgen van de toegeno­men activi­tei­ten van de online consument voor de detail­han­del tot nog toe lijken mee te vallen, zijn behoor­lijk ingrij­pen­de gevolgen voor de detail­han­del te verwach­ten. Het is dan ook zaak om zo snel mogelijk te bepalen wat de stand van zaken nu is, welke trends er in de toekomst zullen doorzet­ten en ook hoe de detail­han­del deze uitdagin­gen, die vaak als bedrei­gin­gen worden gezien, kan oppakken en zelfs kan omzetten in kansen.

Het HBD wil hieraan een bijdra­ge leveren. Enerzijds is dat een bijdra­ge aan het bepalen van de uitdagin­gen en kansen en anderzijds aan de bevorde­ring van het gebruik van nieuwe techno­lo­gie. Dit visiedo­cu­ment laat zien wat er op dit moment gaande is, met welke toekom­sti­ge trends rekening gehouden moet worden en op welke wijze uitdagin­gen in kansen kunnen worden omgezet en bovendien hoe het HBD de detail­lis­ten daarbij kan ondersteu­nen.