Met de komst van internet en zeker met de mogelijkheden die breedband biedt, kan de consument uitgebreid online winkelen. De tijdsbesteding op het web door consumenten is gestaag aan het toenemen. Met name van belang is dat consumenten zelf kunnen bepalen welke activiteiten ze wanneer kunnen ondernemen. 24 uur per dag kunnen consumenten bijvoorbeeld kijken in de online etalages van winkels, kleding uitzoeken en virtueel passen, de prijzen vergelijken en daarbij ook nog eens met bekenden en onbekenden bespreken of het merk, de kwaliteit en de aanbieder van het product wel goed zijn.
Hoewel de gevolgen van de toegenomen activiteiten van de online consument voor de detailhandel tot nog toe lijken mee te vallen, zijn behoorlijk ingrijpende gevolgen voor de detailhandel te verwachten. Het is dan ook zaak om zo snel mogelijk te bepalen wat de stand van zaken nu is, welke trends er in de toekomst zullen doorzetten en ook hoe de detailhandel deze uitdagingen, die vaak als bedreigingen worden gezien, kan oppakken en zelfs kan omzetten in kansen.
Het HBD wil hieraan een bijdrage leveren. Enerzijds is dat een bijdrage aan het bepalen van de uitdagingen en kansen en anderzijds aan de bevordering van het gebruik van nieuwe technologie. Dit visiedocument laat zien wat er op dit moment gaande is, met welke toekomstige trends rekening gehouden moet worden en op welke wijze uitdagingen in kansen kunnen worden omgezet en bovendien hoe het HBD de detaillisten daarbij kan ondersteunen.