15-12-2016

Regiona­le ICT-arbeids­markt

Ondanks de huidige mindere economi­sche omstan­dig­he­den in Nederland blijft de onvervul­de vraag naar goed gekwali­fi­ceer­de ICT'ers de komende jaren groeien. Deze vacatu­res ontstaan enerzijds bij specia­lis­ti­sche ICT-aanbie­ders (bijv. webdesig­ners, program­meurs, IT-consul­tan­cy) en anderzijds bij ICT-gebrui­kers, namelijk de bedrij­ven en instel­lin­gen (bijv. bancai­re sector) waar ICT ook een crucia­le rol speelt voor de ondersteu­ning van andere proces­sen (bijv. rekencen­trum) of zelfs onderdeel uitmaakt van hun product of dienst (bijv. internet­ban­kie­ren).

Tegenover bovenge­noem­de geschets­te behoef­te is echter een toename zichtbaar van het aantal werkelo­ze ICT'ers die de juiste opleiding en kennis missen om op de vacante plekken te worden ingezet. Managers blijken het moeilijk te vinden om ICT-profes­si­o­nals met de juiste competen­ties te werven. Het European e-Competen­ce Framework biedt in dit kader een aantal belang­rij­ke handrei­kin­gen voor het doorbre­ken van deze mismatch, bijvoor­beeld door het standaar­di­se­ren van ICT-functies. Door het opstel­len van ICT-profie­len (taakom­schrij­ving) en een koppeling met competen­ties (incl. het niveau van kennis en vaardig­he­den) wordt het voor werkge­vers makkelij­ker om het juiste personeel aan te trekken.

Tot op heden ontbreekt het echter aan cijfer­ma­te­ri­aal omtrent de precie­ze tekort­be­roe­pen en ICT-competen­ties van de toekomst. Aangeno­men wordt dat dit per regio verschilt. Dialogic is daarom door ECP gevraagd om de marktvraag op beroeps­ni­veau aan ICT-personeel in kaart te brengen en af te zetten tegen de uitstroom van ICT-opleidin­gen.