27-8-2018

Serviti­sa­ti­on MKB in Europe­se maakin­du­strie

De Europe­se Commis­sie en EASME (agentschap dat in opdracht van de Europe­se Commis­sie MKB-gerich­te program­ma’s uitvoert) heeft recent bovenge­noem­de serviti­sa­ti­on studie van een consor­ti­um van Techno­po­lis, Cambrid­ge Service Allian­ce en Dialogic gepubli­ceerd. Doel van de studie was na te gaan in welke mate de Europe­se MKB maakin­du­strie de switch weet te maken naar meer diensten­ge­ba­seer­de business­mo­del­len. Slagen kleine en middel­gro­te bedrij­ven er in om naast fysieke produc­ten ook allerhan­de diensten te leveren en hier ook daadwer­ke­lijk het business model op aan te passen?

De studie heeft ook tools aangereikt om in de nabije toekomst de ontwik­ke­ling van serviti­sa­ti­on te kunnen monito­ren. Voor de studie zijn verschil­len­de methoden naast elkaar gebruikt variërend van litera­tuur­stu­die, textmi­ning van de Capital IQ databa­se, webscra­ping van websites van onderne­min­gen (beide methoden zijn gebruikt om een inschat­ting te kunnen maken van de mate van serviti­sa­ti­on van betref­fen­de onderne­min­gen), Input-Output analyse, een survey onder 1000 MKB onderne­min­gen in 10 EU-landen alsmede 10 case studies in (dezelf­de) 10 EU-landen.

De studie laat zien dat over de periode 2000-2014 (voor alle 28 EU-landen) serviti­sa­ti­on in het MKB is toegeno­men, maar ook dat sprake is van aanzien­lij­ke verschil­len tussen landen en bedrijfs­tak­ken onderling. Ook toont de studie in welke mate de vijf onderschei­den archety­pen van serviti­sa­ti­on zich hebben ontwik­keld, evenals de ontwik­ke­ling richting drie cross cutting diensten te weten digita­le diensten, financi­ë­le en gerela­teer­de diensten en circulai­re economie gerela­teer­de diensten.

De belang­rijk­ste barriè­res voor serviti­sa­ti­on voor MKB maakin­du­strie zijn onder andere ontbre­ken­de vaardig­he­den onder de bestaan­de beroeps­be­vol­king en de moeite die MKB ervaart bij het aantrek­ken van werkne­mers met de juiste vaardig­he­den, regule­ring (product en markt) en (gebrek aan) standaar­den.

De beleids­aan­be­ve­lin­gen richten zich onder andere op:

  • het stimule­ren dat werkne­mers/​beroeps­be­vol­king over voldoen­de en juiste vaardig­he­den beschik­ken om de switch naar nieuwe product-diensten­com­bi­na­ties te maken;
  • het stimule­ren van crossovers tussen bedrij­ven;
  • bevorde­ren dat voldoen­de financie­ring voorhan­den is voor innova­tie op het vlak van product-diensten­com­bi­na­ties;
  • het stimule­ren van geïnte­greer­de Europe­se markt op dit vlak;
  • initia­tie­ven om de bewust­wor­ding van het potenti­eel van product-service combina­ties onder MKB in de Europe­se maakin­du­strie te bevorde­ren.
Naast het hoofdrap­port zijn ook de resulta­ten van indivi­du­e­le onderzoeks­me­tho­den uitgebreid toegelicht.