15-12-2016

Top 20 procent vwo-leerlin­gen

Excellen­tie is een belang­rijk thema in het onderwijs. Al sinds 2008 wordt door het Platform Bèta Techniek excellen­tie in het hoger onderwijs extra gestimu­leerd via het Sirius Program­ma. Sinds 2011 is excellen­tie ook onderdeel van de beleids­agen­da's voor primair en voortge­zet onderwijs van het ministe­rie van OCW. Het Platform Bèta Techniek is vanuit deze agenda's in 2011 gestart met het program­ma Bèta Excellent (VO) en het 100scho­len­tra­ject (PO). Binnen deze program­ma's is ook aandacht voor het thema excellen­tie.

In 2012 is het program­ma School aan Zet gestart voor scholen in primair en voortge­zet onderwijs. Binnen School aan Zet werken scholen aan hun eigen ambities op verschil­len­de thema's. Eén van die thema's is excellen­tie en hoogbe­gaafd­heid. Bij scholen en betrok­ke­nen in de eerdere program­ma's (Bèta Excellent en 100-scholen­tra­ject) kwam de behoef­te naar voren in beeld te krijgen over welke leerlin­gen het gaat wanneer we spreken van excellen­tie of excellen­te leerlin­gen, hoe ziet de school­loop­baan van deze leerlin­gen eruit en waar bevinden deze leerlin­gen zich over het algemeen?

Om deze vraag - wie zijn de excellen­te leerlin­gen? - te beantwoor­den heeft het Platform Bèta Techniek onderzoe­ken uitgezet bij Dialogic (Drieluik Excellen­tie). Deze onderzoe­ken gaan in op verschil­len­de kenmer­ken van excellen­te leerlin­gen, de ontwik­ke­ling die deze excellen­te leerlin­gen doorma­ken en waar deze leerlin­gen zich binnen het onderwijs bevinden. Uitgangs­punt bij deze onderzoe­ken is dat er voorna­me­lijk is gekeken wie de 20% beste leerlin­gen in po en vo zijn. In dit specifie­ke onderzoek wordt gefocust op het VO.