8-2-2023

Verkeers­boe­tes uit het buiten­land

Wanneer je als Nederlan­der te hard rijdt op vakantie in Frankrijk valt steeds vaker de bekeuring in Nederland op de deurmat. Hiervoor worden in Europees verband kenteken­ge­ge­vens uitgewis­seld. Dat gebeurt met behulp van het Europees informa­tie­sys­teem EUCARIS. Het CJIB publiceert elk jaar hoeveel verkeers­boe­tes naar elk ander Europees land verstuurd zijn en hoeveel er zijn betaald; maar betalen Nederlan­ders eigenlijk de verkeers­boe­tes die zij vanuit andere landen opgestuurd krijgen? Dat heeft Dialogic in opdracht van het WODC onderzocht.

Uit inventa­ri­sa­ties in een groot aantal Europe­se landen bleek dat van de verkeers­boe­tes die aan houders van Nederland­se kentekens worden verstuurd gemiddeld 83% ook werd betaald in de periode 2017-2021. Bij verkeers­boe­tes uit België, Frankrijk, Luxemburg en Duitsland ligt het innings­per­cen­ta­ge zelfs tussen de 85-95%. Daarmee zijn houders van Nederland­se kentekens ook meer bereid om verkeers­boe­tes te betalen dan kenteken­hou­ders uit andere landen. Hierin denken wij dat de adequaat­heid van het CJIB bij het innen van verkeers­boe­tes een rol speelt: Nederlan­ders zijn “opgevoed” om hun boetes gewoon te betalen.

Tegelij­ker­tijd is er ook nog winst te boeken. Binnen de Europe­se uitwis­sel­pro­ce­du­res bestaat ook de mogelijk­heid om verkeers­boe­tes over te dragen naar het land van de kenteken­hou­der – in dit geval Nederland – indien inning door het buiten­land niet slaagt. Op die manier kan het CJIB een verkeers­boe­te uit bijvoor­beeld Duitsland innen, wanneer dat Duitsland zelf niet lukt. Hierbij gaan de boete-inkomsten naar het land dat de boete int – Nederland mag het geld dan dus houden. In de praktijk blijken vooral Nederland en Duitsland van deze mogelijk­heid gebruik te maken. Andere landen zetten minder vaak de stap om een onbetaal­de verkeers­boe­te door te zetten naar Nederland.

Het uitein­de­lij­ke doel is het verhogen van de verkeers­vei­lig­heid, waarbij bestuur­ders waarschijn­lijk minder gevaar­lijk rijgedrag vertonen wanneer de kans groter is dat zij daarvoor een boete krijgen. Daarom bevelen wij aan om de samenwer­king bij de uitwis­se­ling van verkeers­boe­tes te verbete­ren door het verder automa­ti­se­ren van werkpro­ces­sen, zodat het moeilij­ker wordt om aan betaling te ontkomen. In zijn Kamerbrief heeft Minister Weerwind aangege­ven hier op Europees niveau aandacht voor te vragen.

Lees hier het volledi­ge rapport.