Onze expertise

Learning communi­ties

Met learning communi­ties bijdra­gen aan een duurzaam en betaal­baar energie­sys­teem.

Nederland staat ­– evenals andere landen – voor een grote opgave als het gaat om de energie­tran­si­tie. Er zijn stevige doelen gesteld om klimaat­ver­an­de­ring tegen te gaan, en de druk van de maatschap­pij op het behalen van deze doelen is groot, denk bijvoor­beeld aan de Urgenda-rechts­zaak of de diverse protes­ten in grote steden en zelfs in musea of tv-program­ma’s. Het behalen van deze doelen gaat echter niet vanzelf: er worden nieuwe techno­lo­gie­ën en werkwij­zen ontwik­keld en geïmple­men­teerd die het ‘oude’, fossie­le energie­net kunnen vervan­gen en uitstoot kunnen vermin­de­ren. Om deze techno­lo­gie­ën te implemen­te­ren en de transi­tie te versnel­len, is een stevige arbeids­markt nodig met kennis en vaardig­he­den in duurza­me energie. Op dit moment kampt Nederland echter met een personeels­te­kort in de techni­sche sector.

Om innove­ren hand in hand te laten gaan met het opleiden van personeel, zijn de Topsec­to­ren in 2016 gestart met het aanwij­zen en stimule­ren van zogenaam­de Learning Communi­ties. Dit zijn samenwer­kings­ver­ban­den waarin verschil­len­de partij­en – zoals bedrij­ven, kennis­in­stel­lin­gen en onderwijs­in­stel­lin­gen – gezamen­lijk innove­ren, leren en werken. Door de bundeling van deze activi­tei­ten, hebben Learning Communi­ties de potentie om door innova­tie en onderwijs bij te dragen aan een toekomst­be­sten­dig energie­sys­teem én een toekomst­be­sten­di­ge beroeps­be­vol­king.

Dialogic onderzoekt deze Learning Communi­ties, en brengt adviezen uit om het potenti­eel van deze samenwer­kin­gen nog beter te gaan benutten. Dit doen wij o.a. door het ontwik­ke­len van een volgsys­teem van specifie­ke regelin­gen, eerst van de MOOI-regeling in 2021 (klik hier voor het dashboard) en in 2022/​2023 na uitbrei­ding ook van LC-projec­ten uit het KIC-program­ma van NWO en vanuit het Groeifonds­voor­stel Groenver­mo­gen­NL. Tevens heeft Dialogic meer algemeen onderzoek uitgevoerd naar het verster­ken van het leerver­mo­gen van Learning Communi­ties, door het in kaart brengen van knelpun­ten van Learning Communi­ties en het opstel­len van een bijbeho­ren­de Kennis­agen­da. Ook heeft Dialogic de tools die vanuit verschil­len­de partij­en beschik­baar zijn voor het opzetten en dooront­wik­ke­len van Learning Communi­ties geanaly­seerd. Voor deze onderzoe­ken heeft Dialogic verschil­len­de vragen­lijs­ten uitgezet onder Learning Communi­ties en een grote groep Learning Communi­ties gespro­ken. Hierdoor, en door analyses van o.a. Katapult, de Learning Communi­ties zelf, Platform Talent voor Techno­lo­gy en RVO ontstaat er steeds meer inzicht in de werking en het potenti­eel van Learning Communi­ties. Wij blijven deze ontwik­ke­lin­gen, ook met betrek­king tot Learning Communi­ties in andere sectoren, met veel interes­se volgen, bijvoor­beeld in onze betrok­ken­heid bij de ontwik­ke­ling van Learning Communi­ties op het gebied van AI in de Provin­cie Noord-Brabant.

Offerte aanvragen

Heeft u een concrete onderzoeksvraag of -opdracht en wenst u hiervoor van ons een offerte ontvangen? Dan kunt u uw vraag per e-mail toesturen aan tenderdesk@dialogic.nl. U kunt ons via dit adres ook attenderen op (openbare) aanbestedingen. We geven binnen vijf werkdagen een reactie.

Meer informatie